maandag 3 september 2012

De bovenkamer van Jakob / Evelien De Vlieger




Op een dag beslist Jakobs moeder dat het handiger is om altijd in de buurt van haar werk te zijn. En dus verhuizen ze naar Het Leliehof, het psychiatrische ziekenhuis waar ze directeur van is. Ze gaan in een vervallen huis wonen, op een domein vol donkere sparren, vervallen bruggetjes en verstopte Maria-grotten. Een vreemde omgeving. Zeker voor een dromerige jongen als Jakob. Gelukkig zijn er ook de reusachtige patiënt Radboud en de ondernemende Mira.

5 opmerkingen:

  1. Jakob (het hoofdpersonage van het boek) is een dromer, wanneer hij in het psychiatrisch ziekenhuis Het Leliehof gaat wonen leert hij veel bij over mensen, over ziektes, over groeien. Soms is Jakob bang dat hij zelf een beetje ‘gek’ wordt (al mag je dit woord niet gebruiken), de mensen zijn depressief, of schizofreen of … maar niet ‘gek’.
    Net als Jakob ben ik ook een dromer, ik leef graag in mijn eigen fantasiewereldje, waar alles een beetje meer roze is dan in het echte leven. Ook vraag ik met net als Jakob soms af, of ik niet een beetje ‘gek’ ben, want hoe kan je nu ooit zeker zijn: wat is de verschil tussen ‘normaal’ en ‘gek’ en waar ligt de grens?

    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jakob verhuist naar het ziekenhuis van zijn mama en ontdekt vele nieuwe dingen: Waarvan kunnen mensen gek worden? Wat doen ze? En waarom ze soms gewoon normaal lijken te zijn? Jakob is net als ik iemand die nieuwsgierig is wat er allemaal rond zich gebeurd. Hij gaat dan ook op ontdekking bij de patiënten. Als ik Jakob was zou ik dat wel willen weten maar ik zou het niet doen omdat ik het maar griezelig zou vinden. Stel je voor je loopt tussen allemaal gekke mensen die je meetrekken in hun gekke wereld! Dan zou ik wel bang zijn hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als de moeder van Jacob directeur word verhuist Jakob naar het psychiatrisch ziekenhuis met depressieve mensen(en nog andere).Net als Jacob zou ik de "vijand" wel willen verslaan met men. radboud, ookal is hij een beetje raar(ik zeg niet gek!!).En net als Jakob heb ik soms last van groeipijnen.Ik ben wel blij dat Jakob op het einde van het verhaal terug naar zijn dorp is teruggekeerd, want hij hoorde niet thuis in het Leliehof!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik leef me het best in jakob want ik ben ook heel erg dromerig

    BeantwoordenVerwijderen
  5. jakob is heel dromerig en soms ook nogal schuw; ik kan me er het best in vinden!

    BeantwoordenVerwijderen