donderdag 19 september 2013

Kelderkind / Kristien Dieltiens



Duitsland, 19de eeuw. Kaspar Hauser zit jarenlang gevangen in een kelder. Op een dag wordt hij achtergelaten op een plein. Hij kan alleen zijn naam schrijven, hij kan amper praten en lopen. De mensen staan voor een raadsel. Wie is die figuur? Waar komt hij vandaan? Ondertussen is er ook Manfred. Hij is geboren met een hazenlip en leert dat de wereld hard is voor iemand met een misvormd uiterlijk. Manfred zoekt vriendschap, warmte en erkenning. Als zijn pad dat van Kaspar kruist, zal niets ooit nog hetzelfde zijn.

4 opmerkingen:

  1. Ik vond het een mooi boek. In het begin had ik niet zoveel zin om verder te lezen, maar naarmate het boek pg 100 naderde kon ik me veel meer inleven en begon ik het graag te lezen. De verhalen over Manfred las ik het liefst. Ik had nooit kunnen denken dat Manfred de Vaterman van Kaspar is. Mooi boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond dit een heel mooi boek. Het boek wordt verteld vanuit het standpunt van Manfred en Kaspar. Daardoor is het boek heel gedetailleerd. Het boek gaat over Manfred, een jongen met een hazenlip, die zijn vader verliest en met zijn moeder verhuist. Zij trouwt dan met de plaatselijke predikaat. Zijn moeder kwijnt steeds verder weg bij hem tot ze zelfmoord pleegt. Manfred zweert dat hij zijn stiefvader zal vermoorden. Hij gaat naar het leger en na zijn opleiding komt hij terecht bij het koninklijk paar. Daar ontmoet hij de liefde van zijn leven. Hij krijgt met haar een zoon zoals de koningin. Zijn zoon wordt gedood in de plaats van zijn zoon. Later vindt hij het koningskind en staat hij voor de keus om Kaspar te doden of hem op te voeden...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooi en vlot geschreven boek. Je kan je duidelijk voorstellen hoe het leven van een jongen, Manfred, met een ernstige afwijking toen verliep; weggestoken, bedekt gezicht als ie al buiten gaat, beschouwd als dom. Mooi hoe de moeder en de stiefbroer, Kaspar, toch van de verminkte broer houden en zorgen voor hem. Kaspar 'gebruikt' Manfred wel als schooljongen, maar op volwassen leeftijd komt hij op voor zijn broer en wonen ze weer samen. Ze vullen elkaar aan.
    In dit boek wordt ook duidelijk gesteld hoe een 'stiefvader' omgaat met zijn niet-eigen zoon, en hoe hij probeert ook de moeder op die manier van opvoeden en handelen te dwingen.
    Een mooi boek, over warmte en liefde; eenzaamheid voor de Manfred; vechten voor haar zoon van de moeder; relatie tussen de verschillende personen in een nieuw samengesteld gezin rond de eeuwwisseling.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een zeer mooi en pakkend boek opnieuw. In het begin was het heel saai om dat het een beetje langdradig was maar naar het midden toe werd het mooier en spannender. Mooi geschreven ook, ik had nooit verwacht dat de 2 verhalen op die manier zouden samenkomen. De gevoelens van Kaspar en Manfred werden goed duidelijk gemaakt en je kon je goed inleven.

    BeantwoordenVerwijderen