vrijdag 9 september 2011

Soldaten huilen niet / Rindert Kromhout



Dit is het verhaal van Quentins kinderjaren. Het speelt zich af van 1925 tot 1937, wanneer hij met zijn ouders en zijn broer Julian op het Engelse platteland woont. Ze krijgen voortdurend schilders en schrijvers over de vloer, hun tante Virginia bijvoorbeeld (de beroemde schrijfster Virginia Woolf), die graag discussiëren en er ruimdenkende opvattingen op na houden. Quentin gaat zelf ook schrijven. Julian daarentegen geraakt meer en meer geïnteresseerd in politiek. En dat heeft verregaande gevolgen.

4 opmerkingen:

  1. Lezen of vrezen? 8 vragen en antwoorden die je een idee geven van het boek:
    Soldaten huilen niet

    1. Wat vind je het mooiste moment uit het boek?
     Het begin van het boek waar de 2 broers een discussie hebben over de ene broer (Julian) die naar de oorlog gaat. Dit vind ik een zeer mooi beschreven stuk.
    2. Wat vind je het minste moment uit het boek?
     Wel misschien het einde, omdat het zo plots gedaan was terwijl ik eigenlijk meer van het boek verwacht had. In mijn ogen kabbelt het verhaal gewoon zachtjes verder tot het einde zonder speciale hoogte of dieptepunten in het verhaal.
    3. Welke personages uit het boek spraken jou wel of niet aan en waarom?
     Eigenlijk vind ik alle personages uit het boek nogal eigenzinnig. Elk heeft zijn haar eigen ideeën en opvatting en krijgt daar niet graag kritiek op.
    4. Welk fragment in het boek vond je verrassend?
     Hier moet ik eigenlijk zeggen de verduidelijking van het boek na het verhaal zelf. Ik vind het verrassend dat dit boek gebaseerd is op waargebeurde feiten en dat zoveel van het verhaal echt gebeurd en gezegd is.
     Een verrassend moment uit het boek was toen ter sprake kwam dat Angelica niet het biologische kind van haar wettelijke vader (Clive Bell) was, maar van de minnaar (Duncan Bell) van haar moeder.
     Maar het meest verrassende las ik op Internet namelijk dat Angelica trouwde met David Garnett. (De voormalige minnaar van haar biologische vader Duncan Grant).
    5. Wat vind je van het einde van het boek?
     Ik vond het einde van het boek ietwat voorspelbaar en het boek zelf een lange weg om tot het einde te komen. Maar toen ik achteraf las dat het boek gebaseerd was op waargebeurde feiten was ik wel zeer verrast. De personages zijn heel erg ‘speciale’ mensen en ik vind het dan ook verwonderlijk dat zij echt bestaan hebben.
    6. Wat vind je van de cover?
     Zeer mooie foto, spreekt meteen aan om het boek te lezen. Wel had ik bij het zien van de cover en het lezen van de titel een volledig ander verhaal verwacht, meer iets in de trant van kindsoldaten.
    7. Geeft de achterflap een goede weergave van het boek?
     Jazeker, al had ik aan de hand van de achterflap en het citaat aan het begin van het boek, een veel spannender verhaal verwacht.
    8. Nodigt dit boek uit om nog boeken van schrijver te lezen?
     Het is zeker een goed boek, maar naar mijn idee echt geschreven voor kinderen. Dus misschien zou ik wel nog een boek van deze schrijver lezen, maar dan zou ik eerder neigen naar zijn volwassen boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 1.Wat vind je het mooiste moment uit het boek?
    Dat Vannesa en Ducan uiteindelijk toch de kerk mogen beschilderen.
    2.Wat vind je het minste moment uit het boek?
    Als Pigling De Mijne wegmoet om te dienen als fokzeug.
    3.Welke personages uit het boek spraken jou wel of niet aan en waarom?
    Duncan sprak me aan want hij behandelt de kinderen alsof het zijn kinderen zijn.
    4.Welk fragment in het boek vond je verrassend?
    Dat Julian plotseling te weten komt dat Duncan de vader van Angelica is en dat hij dat zomaar zegt op Kerstdag tegen het gezin.
    5.Wat vind je van het einde van het boek?
    Ik vond het jammer dat Julian doodging maar het was dan wel tof dat Vannesa en Duncan door hun verlies de kerk mochten beschilderen.
    6. Wat vind je van de cover?
    Met de foto bewijst de schrijver nog meer dat het een waargebeurd verhaal is. Je kan volgens mij wel niet goed herkennen wie wie is.
    7. Geeft de achterflap een goede weergave van het boek?
    Het geeft een goede weergave. Ze zeggen erop dat er een heel groot leugen ontdekt is en dat dat zware gevolgen zal hebben maar ik weet niet welk leugen ze bedoelen. De leugen over dat Duncan de vader van Angelica is of de leugen over Mussolini dat hij een heel goed man is.
    8.Nodigt dit boek uit om nog boeken van schrijver te lezen?
    Ja, ik lees graag waargebeurde verhalen. Waarschijnlijk zal de auteur er nog geschreven hebben, dus wil ik nog boeken van hem lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 1.Wat vind je het mooiste moment uit het boek?
    Het mooiste moment uit het boek vind ik het feest waar de hertenkoningin steeds roept:"Zijn hoofd eraf!"
    2.Wat vind je het minste moment uit het boek?
    Het minste moment uit het boek vind ik het moment dat Quinten en zijn gezin naar het huis van de pastoor gaan nadat zijn moeder en Duncan de kerk hadden beschildert.
    3.Welke personages uit het boek spraken jou wel of niet aan en waarom?
    De moeder en vader van Quinten spreken mij niet aan omdat ze een leugen achter hielden dat Duncan eigenlijk de echte vader van Angelica is voor hen omdat ze anders geen geld zouden krijgen van de opa van Julian en Quinten.
    4.Welk fragment in het boek vond je verrassend?
    Het moment dat Julian stierf omdat ik het niet verwacht had want hij streed eigenlijk niet mee in de oorlog.
    5.Wat vind je van het einde van het boek?
    Ik vind het einde van het boek verrassend omdat ik niet verwachtte dat Julian zou sterven.
    6. Wat vind je van de cover?
    Ik vind het een mooie cover maar ik weet niet wie Julian is en wie Quinten.
    7. Geeft de achterflap een goede weergave van het boek?
    Ja en die zin over de leugen geeft wat spanning en ja wilt weten wat de leugen is en wat de gevolgen zijn.
    8.Nodigt dit boek uit om nog boeken van schrijver te lezen?
    Het is een mooi boek maar ik lees liever fictie dan non-fictie dus is het te zien wat voor boek hij nog geschreven heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooiste moment boek
    julian stierf door de bom
    dat ze heel de tijd zagen om de kerk te beschilderen
    pesonages
    julian quntin
    fragment boek verassend
    julian stierf door een bom
    einde boeuk
    mooi happy end
    cover
    8/10
    achterflar
    9/10
    beouk lezen ?
    ja zeer mooi

    BeantwoordenVerwijderen