dinsdag 11 augustus 2015

Valavond / Marita de Sterck


Mona is 16 jaar en serveerster in café De Londres in Mariaburg bij Antwerpen. Ze behaagt er mannen en foefelt met drank. En ze heeft een oogje op Stan. Alleen heeft die een ander in zijn hoofd. Als de oorlog uitbreekt, krijgt Mona te maken met klanten die pro-Duits zijn. Tegelijk helpt ze joodse mensen én wordt ze gevraagd om bij het verzet te gaan. Mona moet kiezen. Opnieuw en opnieuw. Tot ze op een dag een foute keuze maakt. Hoewel... had Mona echt een andere keuze?

3 opmerkingen:

  1. Een mooi verhaal over de Tweede Wereldoorlog. Het was wel soms wat lastig om te lezen omdat er Vlaamse oude woorden in het verhaal zaten maar dat zorgt er dan ook weer voor dat je je goed kan inleven in het boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In het begin las het boek traag en vond ik het niet zo interessant, maar naar het einde toe werd het beter maar ook erger. Ik vind het superstom van Mona dat ze Stan naar die boskapel heeft gestuurd en dat hij nu dood is! En ik vind het ook maar stom dat Marieke er niet direct iets over wou zeggen. Zij kon toch niet weten dat Mona zoiets zou doen? Voor de rest was het wel mooi en gaf de erge elementen uit de oorlog duidelijk weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond het een heel mooi boek. Het einde vind ik niet leuk, het is een vreemd einde. Je zit met vragen. Het was wel een heel mooi boek en je leerde meer over de oorlog. Ook de achterflaptekst was zeer goed gevonden en maakte mij nieuwsgierig.

    BeantwoordenVerwijderen